به نحوی که هرکودک به اندازه توانایی وظرفیت خود آموزش ببیند . آموزش و پرورش استثنایی محصول پیشرفت در امر توجه و نگرش به تفاوتهای فردی است .
بنابراین انجام پژوهشهایی در ارتباط با این موضوع و تایید وجود رابطه معناداری بین شادمانی و رضایت شغلی باعث میشود که آموزش و پرورش بیشتر به این اصل مهم یعنی رفاه و رضایت جسمیو روانی کارکنان خود پرداخته و دربرآورده کردن نیازهای مادی و معنوی آنها سخت بکوشد و نتایج این امر را در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و به وجود آمدن کلاسهای درس شاد و معلمان و مربیان با انگیزه و مستعد شکوفا سازی استعدادهای نهفته در سرمایههای انسانی (فراگیران) مشاهده کند .
اهداف پژوهش
هدف کلی
هدف کلی از این پژوهش مقایسه میزان شادمانی و رضایت شغلی معلمان مدارس استثنائی و عادی شیراز است .
اهداف اختصاصی
1- مقایسه میزان شادمانی معلمان مدارس استثنایی و عادی
2- مقایسه میزان رضایت شغلی معلمان مدارس استثنایی و عادی
3- مقایسه میزان شادمانی معلمان زن و مرد مدارس استثنایی و عادی
4- مقایسه میزان رضایت شغلی معلمان زن و مرد مدارس استثنایی
5- مقایسه شادمانی معلمان مدارس استثنایی با توجه به سابقه شغلی آنها
فرضیههای پژوهش
1- بین میزان شادمانی و ابعاد آن در معلمان مدارس استثنایی و عادی تفاوت معنا دار وجود دارد .
2- بین میزان رضایت شغلی معلمان مدارس استثنایی و عادی تفاوت معنا دار وجود دارد .
3- بین میزان شادمانی و ابعاد آن در معلمان مدارس استثنائی و عادی بر حسب جنسیت تفاوت معنادار وجود دارد .
4- بین میزان رضایت شغلی معلمان مدارس استثنایی و عادی بر حسب جنسیت تفاوت معنا دار وجود دارد .
5- بین شادمانی و ابعاد آن در معلمان مدارس استثنایی با توجه به سابقه شغلی آنها تفاوت معنا دار وجود دارد .
6- بین رضایت شغلی معلمان مدارس استثنایی با توجه به سابقه شغلی آنها تفاوت معنا دار وجود دارد .
تعاریف مفهومیو عملیاتی متغیرهای پژوهش
تعریف مفهومیشادمانی
شادی ، عبارت است از احساس خوشبختی پایدار در زندگی شخصی ، مفید بودن برای خود و جامعه و تحقق آرزو و رفع نیازهای عمومی، یعنی انسانی شاد است که از زنده بودن خود احساس رضایت و خوشبختی کند،دیگران از زندگ او سود ببرند، آرزوها و نیازهای فردیش نیز تا حدود نسبتاً زیادی تحقق یافته باشد و خوشبختی و شادمانی اش مستدام باشد نه مقطعی و موقتی ( حسینی ، 1384) .
تعریف عملیاتی شادمانی
در پژوهش حاضر منظور از شادمانی نمرهای است که آزمودنی از مقیاس شادمانی آکسفورد بدست میآورد ، حداکثر نمره در این مقیاس 87 و حداقل صفر میباشد . نمره بهنجار این آزمون بین 40تا 42 میباشد . نسخه اولیه این پرسشنامه در سال 1989 توسط آرگایل ، مارتین و کراسلند به عنوان ابزاری برای اندازه گیری شادی شخصی طرح ریزی شد ( هیلز و آرگایل ، 2002) .
تعریف مفهومیرضایت شغلی
به نظرهاپاک (1935) رضایت شغلی مفهومیپیچیده و چند بعدی است و با عوامل روانی، جسمانی و اجتماعی ارتباط دارد. تنها یک عامل موجب رضایت شغلی نمیشود بلکه ترتیب معینی از مجموعه عوامل گوناگون سبب میگردد که فرد شاغل در لحظهای معین از زمان شغل احساس رضایت نماید و به خود بگوید از شغلش راضی است و از آن لذت میبرد (شفیع آبادی ، 1382) .
سایتهای دیگر :